Informácie zo súčasnej slovenskej literatúry
HORÚCE LINKY
Peter Vrlík
26. 2. 1964 Liptovský Mikuláš
Životopis autora
Peter VRLÍK v r. 1979 – 82 sa vyučil za chladiarenského mechanika na Strednej odbornej škole v Kežmarku. Od r. 1982 bol chladiarenským mechanikom,Zobraziť všetkoPeter VRLÍK v r. 1979 – 82 sa vyučil za chladiarenského mechanika na Strednej odbornej škole v Kežmarku. Od r. 1982 bol chladiarenským mechanikom, nočným vrátnikom, napokon od 1999 pracovníkom civilnobezpečnostnej služby v Liptovskom Mikuláši, kde sa od r. 1991 angažuje v Matici slov. Ako zanietený regionalista sa zaoberá dejinami a osobnosťami Liptova; kronikársky priblížil vojnové udalosti 1938 – 45 v publikácii Liptovský Mikuláš, s P. Vítekom prerozprával miestne povesti v zbierke Z liptovskej truhlice (obe 2004), bol autorom textovej časti v obrazovej knihe Liptov (2005). Od mladosti sa ako organizátor, herec a autor početných scénických výstupov (21) a dramatizácii (14) venuje ochotníckemu divadlu; do Zborníka rozprávok (1996) prispel hrami Psota a Salaš na Čertovici, spolutvorca Zborníka z histórie ochotníckeho divadla obci Liptova… (2003). Píše aj publicistické príspevky do matičnej a regionálnej tlače.
Diela a recenzie diel
Próza
- Z liptovskej truhlice (2004)
- Rozprávky spod slovanskej lipy (2013, 1.vydanie)
- Recenzia diela:Rozprávky spod slovanskej lipy - Peter Vrlík – Peter Mišák (Rozprávky spod slovanskej lipy, 2013, 1. vydanie)
- Veselý liptovský miestopis alebo Na čom sa Liptáci najviac hnevajú (2014)
- Murárske povesti a príbehy (2015, 1.vydanie)
- Zbojnícke príbehy a povesti (2015)
Dráma
- Janko Búrlivák (1988)
- Náš pán farár (1991)
- Piťo, hraj (2005)
- Ako Pribylinci biskupa vítali (2006)
- Ploštínsky súd bosoriek (2006)
- Ploštínske (ne)pokazené Vianoce (2007)
- Lekár tela a duše (2009)
- Život v utrpení alebo Denník Anny Zuzany Fehérpatakyovej (2009)
- Ako Pribylinci župana vítali (2010)
- Čierny mních (2010)
- Koniec dobrý, všetko dobré (2013)
Pre deti a mládež
- Psota (1996, hra v Zborníku rozprávok)
- Salaš na Čertovici (1996, hra v Zborníku rozprávok)
Literatúra faktu
- Zborník z histórie ochotníckeho divadla obci Liptova… (2003, spoluautor)
- Liptovský Mikuláš (2004)
- Liptov (2005, 1.vydanie, autor textovej časti)
Scenáristika
- Pavol Országh-Hviezdoslav (1989)
Monografie a štúdie o autorovi
ŠAH: Pripomíname si (Peter Vrlík – 55). In: Slovenské pohľady , roč. IV. + 135, 2019, č. 2, s. 159 – 160. ŠPAČEK, Jozef: PeterŠAH: Pripomíname si (Peter Vrlík – 55). In: Slovenské pohľady, roč. IV. + 135, 2019, č. 2, s. 159 – 160.Zobraziť všetko
ŠPAČEK, Jozef: Peter Mišák a Peter Vrlík / Murárske povesti a príbehy. (Sedem viet o siedmich knihách). In: Slovenské pohľady, roč. IV. + 132, 2016, č. 6, s. 110 – 111.
Peter Vrlík - výberová personálna bibliografia pri príležitosti 50. výročia narodenia. Zost. Ivona Salajová, Mária Michníková. Liptovský Mikuláš : Liptovská knižnica Gašpara Fejérpataky-Belopotockého, 2014.
KOŠKOVÁ, Hana: Povesti pod jednou strechou (Peter Vrlík – Peter Mišák: Povesti z Liptova). Recenzia. In: Knižná revue, roč. XIX, 14. 10. 2009, č. 21, s. 5.
MAŤOVČÍK, Augustín a kol.: Slovník slovenských spisovateľov 20. storočia. Bratislava - Martin : Literárne informačné centrum - Slovenská národná knižnica, 2008.
Dotazník - Biografia osobností Liptova 2006. 1. vyd. - Liptovský Mikuláš : Knižnica G. F. Belopotockého, 2006. 1 obojstranný list A4.
CABADAJ, Peter: Peter Vrlík – Liptovský Mikuláš… In: Knižnica, 5, 2004, č. 10.
MIŠÁK, Peter: Osvedčený rozprávačský fígeľ. In: Slovenské národné noviny, 15(19), 2004, č. 25.Ukážka z tvorby
Gašpar Fejérpataky-Belopotocký, šľachtic telom i dušou Mesto Liptovský Mikuláš, ako aj samotnýGašpar Fejérpataky-Belopotocký, šľachtic telom i dušouZobraziť všetko
Mesto Liptovský Mikuláš, ako aj samotný Liptov znamená pre nás rodákov, ako aj pre celé Slovensko veľmi veľa. Zásluhou významných osobností, ktoré tu žili a tvorili alebo pôsobili, stal sa kolískou vzdelanosti, pokroku, kolískou nášho národa. Pre niekoho vzletné slová, pre niekoho možno páchnu nánosom stariny, niečoho čo bolo dávno, niečoho čo dnes už nikoho nezaujíma. Veď načo sa máme vracať o dvesto rokov dozadu. Žijeme teraz, máme svoje problémy, svoje starosti, bojujeme s nepriazňou osudu. Pritom zabúdame na svoje korene, zabúdame na ľudí, ktorí kliesnili cestu pre našu budúcnosť. Znova len slová, ktoré znejú vznešene, ale nenasýtia. Naozaj nenasýtia, naozaj zostávajú vypovedané len pre hluché uši, alebo pre niekoho kto nechce počuť. Naozaj nenasýtia? Naozaj zostávajú vypovedané len pre hluché uši, pre niekoho, kto nechce počuť?
Zoberme si preto príklad, z nespočetných liptovských rodákov vyberme jedno meno, vystrihnime jeden osud, zamerajme sklíčko lupy na jednu tvár. Gašpar Fejérpataky-Belopotocký, meno, ktoré niekomu nič nehovorí, meno, ktoré by upadlo do zabudnutia, zapadlo by prachom, hrob by zarástol a nik by si ani nespomenul, že nejaký Belopotocký vôbec existoval. Nie je tomu tak, na námestí v Liptovskom Mikuláši stojí jeho socha. Čím si to zaslúžil, kto bol tento človek? Život človeka niekedy plynie ako voda, pokojne, odráža sa od brehov, od zlých vecí, aby si razila cestu vpred, človek zomrie a s ním zomiera i jeho meno. Naopak niekto sa potáca v búrkach nepriazne, čelí osudu, ktorý ho vrhá do nových a nových zápasov. Človek uštvaný, zničený bilancuje a zisťuje, že jeho život bol neustálym zápasom a neustálymi prehrami, napriek tomu si jeho meno pamätáme, pomenúvame ním námestia a ulice, staviame mu sochy.
Keď sa prechádzam naším námestím, prechádzam aj popri soche Gašpara Fejérpataky-Belopotockého. Stojí tu hrdo, možno jeho postava je zidealizovaná, a ja keď trochu prižmúrim oči, nesený fantáziou sa ocitám v dobe, kedy tento človek žil a možno sa nachvíľu stanem tým zemanom, ktorého vlastná trieda zavrhla, ktorý sa naháňal za niečím, z čoho nikdy nemohol zbohatnúť. Belopotocký sa narodil ako zeman, pochádzal zo starej liptovskej šľachtickej rodiny. Šľachta v jeho dobe mala výsadné postavenie, mohla voliť predstaviteľov stoličnej správy, zastávať úrady, vlastniť poddaných, pôdu, majetky, mala výsadné postavenie v spoločnosti. Moc šľachty už začala upadať, delenie majetkov vháňalo niektorých do lona chudoby. Tí sa museli živiť prácou svojich rúk. Nemysliteľné! Ostatnými bratmi a sestrami zemanmi boli opovrhovanými niktošmi, ktorí klesli na úroveň mešťanov alebo remeselníkov, a čo bolo ešte horšie, na úroveň úbohých podaných. Otec mladého Gašpara sa živil ako remeselník, knihár. Tomuto remeslu sa vyučil aj jeho syn. Toto remeslo ho i slušne živilo, sťahuje sa do mesta a tu žije životom poctivého mešťana. Tu by sme mohli povedať to známe rozprávkové: žil šťastne, mal ženu, dieťa a žil, až kým nezomrel. Belopotockého život však nebola rozprávka, ale krutá realita. Začína predávať knihy, možno zo začiatku myslel aj na zisk, ale postupom času robí veci, ktoré sa vymykajú vtedajšiemu konvenčnému mysleniu. Zakladá knižnicu pre širokú verejnosť a už sa stáva podozrivým. Ľud nemá čo čítať, má robiť. Vzdelaný remeselník, sedliak začne rozmýšľať, prečo má šľachta výsadné postavenie, veď sú rovnakí ako každý iný, ibaže niekto sa narodil v kúrii a niekto v chalupe. Nemysliteľné, a vo vzdelanosti tú bedač podporuje zeman, človek ktorý by mal držať so šľachtou, veď je jeden z nich. Nasleduje prvé slovenské ochotnícke divadlo, zeman sa stáva komediantom, vyskakuje na javisku ako šašo, je to dôstojné šľachtica? No a nakoniec vydáva kalendáre, Slovenský pozorník, vštepuje sedliakom do hláv, že sú národom. Poúča ich ako orať, žať, chovať včely, ako zarábať peniaze, on tú chamraď sedliacku, remeselnícku vzdeláva, aká to opovážlivosť! Zapredal svoj stav, svoju zemiansku česť! Páni bratia mu to zrátajú, prepadnú ho a zbijú, nech vie, ako sa má správať. Avšak Belopotocký nezaprie v sebe hrdého liptovského zemana, nepoľaví, dal sa do služieb ducha, a preto musí prejsť cestou života tŕnistou.
Pomáha Štúrovi s jeho Slovenskými národnými novinami, dáva na ne kauciu. Stojí pri vzniku Tatrína, prvého slovenského národného a kultúrneho spolku, predchodcu Matice slovenskej. Všemožne podporuje snahy slovenskej inteligencie, ktorá chce povzniesť národ, vydobyť mu kúsok šťastia na zemi. Je prenasledovaný, hlavne v roku 1848, kedy sa Slováci postavia na strane Viedne proti uhorskej samostatnosti. Každý správny zeman je Uhor, musí podporovať boj proti cisárovi, proti nemeckým úradníkom. Belopotocký to nerobí. Neskôr sa hlási staroba a on sa sťahuje do ústrania. Nepochopený v rodine, svojou mladou ženou, nepochopený bratmi zemanmi zostáva sám vo svojom boji.
Prečo Belopotocký nekráčal po vychodených chodníčkoch, prečo zavrhol svoj stav? Možno preto, že jeho vlastný stav nim pohŕdal. Živil sa rukami, niečo odporné. Načo sú sedliaci? Na robotu. Zeman je tu na to, aby rozkazoval. Podľa starého kódexu rytiera, šľachtica, každý šľachtic má ochraňovať slabších, bezbranných. Kto bol v Uhorsku bezbranný? Slováci. Neuznávali ich ako národ, odopierali im základné práva. A kto bol Belopotocký? Predsa Slovák, nikdy na to nezabudol, nezabudol ani na to, že je šľachtic, a že musí chrániť slabších a bezbranných. Belopotocký nebol len fyzicky šľachticom, bol šľachticom predovšetkým svojím duchom. Pre slovenskú osvetu vykonal veľmi veľa, bol prvým, ktorý pochopil silu vzdelania, silu osvety medzi ľudom. Stal sa fakľou ktorá sa zažala a svietila do našej budúcnosti, od nej sa zapaľovali sviečky, fakle, ktoré horeli na dlhej ceste k poznaniu. Poznanie, že len hrdý národ, vzdelaný a nepokorený má možnosť ísť dopredu. Belopotocký to pochopil, a preto jeho meno nezapadlo prachom. Kdeže sú tí Sentivániovci, Okoličániovci, Pongrácovci, kde stoja ich pomníky, ich sochy... Belopotocký sa týči nad naším námestím, pozoruje svojich rodákov a teší sa s plodov svojej práce. A preto keď popri ňom prechádzam, akosi nevdojak upriem na neho svoj zrak a trošku sa mu i pokloním. Myslím si, že si to zaslúži.
(uverejnené v publikácii Pocta Gašparovi Fejérpataky-Belopotockému, 2014)